Report o tom jak vznikal projekt kalendáře pro rok 2019. Cílem projektu bylo nafotit 12 fotografií s baletní tematikou pro kalendář na rok 2019 vprostředí historické usedlosti ze 17. století. Focení jsme potřebovali mít hotové do dvou dnů a výsledné fotografie měly také poskytnout představu o podobě interiéru oběktu před jeho blížící se kompletní rekonstrukcí.
Prostory selského dvora jsou i během slunného dne ponuré, a tak otázka byla, jaká světla s sebou, kolik jich bude potřeba a jaké modifikátory jsou nezbytné. Ještě zásadnější ale bylo, kde si světla zapůjčit.
Potřebovali jsem taková světla, která se intuitivně ovládají, vydrží dva dny intenzivního používání, jednoduše se s nimi manipuleje a pohodlně se transportují. I cena hrála v tomto projektu samozřejmě důležitou roli. Po vytipování několika firem jsme se rozhodli pro PHOTON EUROPE, na kterou jsem měl dobré reference z řad několika fotografů, kteří vyzdvihovali výborný poměr cena/výkon společně s velmi ochotným personálem, který zná své produkty a dokáže detailně poradit při výběru (což nebývá již dnes, bohužel samozřejmostí).
Jelikož vše mělo být hotové do dvou dnů, nesmělo být světel příliš mnoho. Komplikovalo by to jak přenášení z místnosti do místnosti, tak i jejich samotné rozmísťování, které nám mnohdy ztežovaly omezené prostory, v podobě nízkých stropů, malých místností či historických předmětů, se kterými nebylo možné manipulovat. Fotit se měly převážně statické scény, tedy žádný rychlý pohyb. V usedlosti je poměrně šero, venkovního světla skrze malá okénka v silných zdech proniká minimálně i za zcela slunného dne. O podkroví, stáji a sklepě ani nemluvě.
Výběr skončil na zlaté trojici. Jedno hlavní světlo a další na případné prokreslení interiéru, popř. dosvícení a “vymodelování” tanečníků. Čtvrté i páte světlo by bylo velmi přínosné (zejména na dokreslení detailů kostýmů, pořp. docílení lepší celkové plastičnosti), avšak z prostorových a časových důvodů jsme tuto možnost zavrhli (vycházelo to na 10 hodin focení / 8 výsledných fotografií). Zda-li jsme dobře udělali můžete posoudit sami, pokud si prohlédnete Kalendář 2019 - Ctnosti & neřesti.
Co se týká výkonu světel, jsme věděli, že nad 800W není třeba pomýšlet, a to opět vzhledem k menšímu prostoru (až na velkou stáj). Hlavní světlo jsme zvolili DPEII 800W (právě kvůli oné stáji; tedy nikoliv 600W, které jak se domnívám, by bohatě stačilo) + dvakrát Digital Master Pro DM-4 o výkonu 400W. DPEII 800W nemusíte vůbec šetřit, navíc se velmi rychle dobíjí a tak můžete “střílet” jednu fotografii za druhou.
Fotili jsme celé postavy, někdy i obou tanečníků, a proto světelný modifikátor Softbox-octagon 120cm byla nutná volba, vybral jsem raději outdoorové provedení, protože se snadno a rychle skládá a pohodlně přenáší z místnosti do místnosti.
Na kontra světla, kde bylo potřeba kontrolovat, kam přesně bude záblesk dopadat a modelovat fotografii, jsme použili někdy až dva světelné modifikátory typu stripbox 30x140cm s voštinou.
Velice se mi osvědčil i outdoor balloon softbox 50cm , který krásně a přirozeně modeluje interiér (je to v podstatě světlo s charakterem “sluníčka", na které jsme zvyklí za bílého dne a působí velmi přirozeně).
Pro jistotu jsem měl v záloze i softbox octagon 90cm. Ten jsme použili např., jako zdroj “venkovního" světla z venku při svícení oknem dovnitř do místnosti. Na všech softboxech jsem měl nasazené obě (vnitřní i vnější) rozptylky, pro dosažení co možná nejvíce změkčeného světla.
Ve snaze celý proces fotografování kalendáře dále zjednodušit, jsme se nakonec rozhodli nepoužívat odrazné desky, i když jsme to původně zamýšleli.
Závěrem bych rád pochválil, že ovládání světel je velice intuitivní a tedy vhodné i pro úplné začátečníky, kteří se zábleskovými světly nikdy nepracovali, ale zároveň uspokojí i náročné fotografy.
Velmi ochotný a technicky zdatný personál vám poskytne základy, jak se světly zacházet. Zkoušet již musíte pak sami:-)
Pokud patříte mezi zvídavé fotografy, kteří rádi nahlížejí za oponu, máte tuto možnost zde: www.martinroedl.com na mých stránkách, kde najdete mnoho zákulisních fotografií, ale i ty výsledné.